Website mutat la KERUCOV .ro.
Redirectionare catre: http://kerucov.ro/articol_vizualizare_text.php?artcod=78! KERUCOV.3x.ro nu mai este actualizat din data de 7 februarie 2008.
proiect personal freelancer KERUCOV .ro
inca un pas catre dincolo
Ne putem perfectiona, dar niciodata nu vom fi perfecti.
Bucuresti. Gara de Nord. Punct de plecare pentru un drum lung. Destinatia finala este Praga, capitala Cehiei. Am avut de ales intre autocar, tren si avion. Cum nu ne plac soselele, varianta autocar a picat din start. Cum nici banii nu sunt punctul nostru forte, avionul a zburat de pe lista. Am ramas la varianta a II-a: trenul. Initial am calculat ca plecam din Bucuresti la ora 6 dimineata si ajungem in Praga la 6 dimineata a doua zi, deci 24 de ore pe calea ferata. Am omis diferenta de fus orar. Raspunsul corect al timpului petrecut pe tren intre Bucuresti si Praga este de aproximativ 25 de ore.
Asadar, dis de dimineata ne-am infiintat pe peronul Garii de Nord pentru a ne urca in Rapidul 374, denumit Pannonia, cu plecare spre Praga la 6:08. Spre marea noastra bucurie, nu este aglomeratie. Deoarece CFR introduce vagon de dormit pe aceasta ruta abia din luna iunie, sau in zile fixe, am luat bilete la clasa. Norocul a fost de partea noastra pentru ca avem un intreg compartiment la dispozitie. Evident, mi-e jena sa descriu cum arata vagonul, starea de degradare pentru un tren "european" ma lasa fara cuvinte. De mentionat ca vagonul nu este al CFR-ului, este cehesc.
Sunt convins ca din cauza pregatirii sufletesti pentru o zi intreaga pe tren, plus scurte reprize de somn, nu ne-am dat seama cand am trecut prin Ploiesti, Sinaia, Busteni, Predeal, Brasov. Abia pe la Sighisoara am simtit ca ne indepartam de casa. Prin Medias si Targu-Mures am facut alte planuri de vizite.
La Simeria cei cativa calatori din vagonul nostru au coborat pentru a schimba ruta spre Petrosani, si trenul a devenit aproape pustiu. Am salutat Cetatea Devei din mers. La Arad s-au urcat in vagon cu noi si cativa americani, in excursie prin Europa de Est.
Controlorii ne anunta ca ne apropiem de Curtici si urmeaza sa trecem frontiera. "Deci, sa aveti la indemana pasaportul sau buletinul... Nu dureaza mult".
Dar, dureaza destul de mult timp. E cald, aerul proaspat lipseste si se instaleaza o stare de nervozitate. Cei mai afectati sunt cei cativa copii si batrani din tren.
La 15:30 am trecut prin verificarile de obisnuite ale Politiei de Frontiera de la Curtici. Formal. Verificarea pasapoartelor si o intrebare de rutina: "Unde calatoriti?", "Praga", "Multumesc. Va dorim calatorie placuta!", "Multumim!".
Singura "asa-zis" problema s-a datorat fumatului. Fumatul dauneaza grav! Fiind interzis fumatul in tren, am coborat pe peron si am fost invitat pe un ton relativ raspicat sa ma intorc la locul meu. Atat! Am continuat pe scara.
Lasam in urma Romania... Oricum, dupa Brasov si Sighisoara pare ca deja este o alta tara. Parca mai ingrijita, mai curata, cu oameni mai gospodari. Probabil ma repet, dar este umila mea observatie.
In cateva momente vom saluta linia de demarcatie dintre Romania si Ungaria! Vom intra in Ungaria, vom trece prin Budapesta in drumul lung spre Praga.
Republica Ungara, Ungaria
Trenul s-a pus in miscare pentru cateva minute, am trecut frontiera si ne-am oprit iar pentru verificarile Politiei de Frontiera din Ungaria, la Lokoshaza. De asemenea, formal, rapid. Verificarea pasapoartelor. Fara vize, fara intrebari, respectuosi.
Naucitoare este caldura. Cat timp trenul este in miscare, cu geamurile deschise, este suportabil. Dar in stationare, caldura ucide. Bineinteles ca incet-incet proviziile de suc si apa se termina si mai avem mult de mers.
Vagonul Restaurant este langa vagonul nostru, deci evident trebuie refacute stocurile de lichid. Cumpar tot ce are in mini-frigider, mai putin cutiile de bere. Mintea trebuie sa fie treaza.
Suntem de acum in Europa Centrala si sunt curios sa vad diferentele intre noi si ei, oricare ar fi ei. Exista? Cum sunt? Ce fac?
Dureaza iar o vesnicie verificarile trenului de catre Politia de Frontiera din Ungaria, schimbarea insotitorilor de tren. Pe cat de rapid si sumar sunt verificati calatorii, pe atat de mult dureaza actele si verificarea trenului.
Ungaria, in maghiara Magyarorszag, sau Republica Ungara, in maghiara Magyar Koztarsasag, este o tara din Europa Centrala. Este vecina cu Austria la Vest, Slovacia la Nord, Ucraina la Est, Romania la Est, Serbia la Sud, Croatia la Sud si Slovenia la Sud.
Impreuna cu Polonia, Slovacia si Republica Ceha formeaza grupul de la Visegrad.
Pe teritoriul Ungariei trenul a oprit in cateva orase importante, dar oboseala ne-a rapus si am adormit, asa ca nu stiu traseul exact. Ne indreptam spre Budapesta.
In perioada Imperiului Roman, romanii au numit regiunea unde se afla actuala Ungaria, Panonia. Primii care au invadat Campia Panonica au fost hunii, condusi de Attila, care la un moment dat au facut alianta cu Imperiul Roman, acesta folosindu-i in luptele impotiva galilor.
Budapesta, Ungaria - Gara Keleti
La 19:50, ora Romaniei, suntem in capitala Ungariei, mai precis in gara din Budapesta, Gara Keleti. Trenul a stationat aici vreo 20-30 de minute, timp berechet pentru tigari pe peron. Am remarcat deja ceva placut: curatenia. Totul este aranjat, ordonat si nu sunt gunoaie pe jos. De apreciat.
Budapesta este capitala Ungariei si unul dintre cele mai vizitate orase din Europa Centrala si, normal atunci, ca
Budapesta este cel mai important nod feroviar din Europa Centrala si este primeste trenuri din toate partile Europei.
Daca veniti din Romania asigura conexiuni bune mai ales pentru trenurile EuroCity si EuroNight din Bucuresti pana la Budapesta prin Arad. Daca veniti din nordul Transilvaniei, sunt trei trenuri pe zi de la Oradea, doua de la Cluj-Napoca, unul de la Targu Mures si unul de la Brasov.
Plecam din Budapesta catre Slovacia. Trecem frontiera pe la 22:30, la fel de formal si simplu. Nu se verifica decat documentele de identitate. Probabil am fi putut sa calatorim doar cu cartile de identitate, dar am preferat pasapoartele. Sunt recunoscute si mai sigure.
Bratislava, Slovacia
Am uitat de faptul ca pentru fiecare tara echipajul trenului se schimba, astfel incat abia ne asezam sa mai prindem o repriza de somn, ca si aparea controlorul sa vada biletele. Si tot asa, si tot asa.
Bratislava este capitala si cel mai mare oras din Slovacia. Bratislava este situata pe Dunare, aproape de granitele Slovaciei cu Austria si Ungaria, si destul de aproape de granita cu Republica Ceha. Se afla la doar 60 de km de Viena. Orasul are cea mai mare densitate a populatiei din Europa Centrala. Muntii Carpati incep de aici.
Din punct de vedere istoric, Bratislava a fost capitala Slovaciei intre 1939 – 1945, apoi a facut parte din Cehoslovacia intre 1945 si 1992, apoi intre 1969 si 1992 a fost capitala regiunii slovace din Cehoslovacia.
Din 1993, Bratislava este capitala Slovaciei.
24 mai 2007, Cehia, Praga
Buna dimineata, Praha, Prague, Prag!
O noua zi a inceput, pe alte meleaguri. Ora aproximativa 6:00, respectiv 7:00 ora Romaniei. Suntem in gara din Praga (Hlavni, adica "main", adica "gara mare"). Coboram din tren si il cautam pe soferul care ne asigura transferul de la gara la hotel. Nu este greu sa-l gasim pentru ca are placa cu numele nostru. Reusim sa ne intelegem intr-o engleza defecta, dar oricum stia unde trebuie sa ne lase.
Costul calatoriei cu masina de la gara catre orice locatie din Praga este echivalentul a 13 euro, fara bacsis (in general, se recomanda sa se lase un bacsis). Ar trebui sa ne obisnuim deja sa calculam preturile si in coroane cehesti (CZK).
La 7 fara un pic suntem la hotel. Platim cazarea, tot in euro ( de ce in euro ?:) este mai simplu inca pentru noi, fara cursuri de schimb).
Gazda nu vorbeste engleza deloc. Eventual, germana. Noi nu. Deci, recurgem la limbajul semnelor si micilor notite pe colturi de hartie.
Ne intelegem pana la urma. Ne pregateste rapid micul dejun si apoi ne prezinta camera.
Cadem rupti de somn pentru cateva ore bune. Drumurile lungi cu trenul sunt placute pe de-o parte, dar extrem de obositoare pe de alta parte.
Praga, iata-ne! Plecam pe la 13:00 in recunoastere prin Praga. Este prima zi aici, suntem trupa de geniu.
Localizam Ambasada Romaniei (simplu, pe aceeasi strada cu mini-hotelul nostru), magazinele, punctele turistice. Practic, refacem traseul facut in zori cu masina de la gara pana la locul de cazare, dar cu variante ocolitoare.
Prima impresie? Praga este frumoasa, aranjanta pentru a primi turisti, aglomerata, galagioasa, colorata, boema.
Care sunt asteptarile? Ce vom face in urmatoarele cateva zile? Am ajuns in Europa adevarata?
Capitala Republicii Cehe s-a infatisat inca de la inceput ca fiind un centru european cultural, imbinare dintre Est si Vest. Noi, ca turisti romani, apreciem modul prietenos si democratic de viata al cehilor. Libertatea.
Calatoria noastra incepe pe malurile atinse de Vltava, intr-o veche capitala imperiala, intr-un oras bogat cultural. Ii vizitam pe cei care realizeata vestitele cristaluri de Boemia (Bohemia), automobilele Skoda, berea si bauturi alcoolice deosebite, precum Absinth-ul.
Ce itinerarii pragheze ne-am propus? Pe malurile raului Vltava sunt construite numeroase castele, biserici, statui, muzee, poduri, cafenele, berarii, parcuri.
In Praga sunt doua mari castele, unul pe partea stanga si unul pe partea dreapta a raului. Vltava poate fi trecuta astazi pe 13 mari poduri.
Orasul Vechi (Stare Mesto) este nucleul istoric al orasului Praga, pe malul drept.
Orasul Mic sau Cartierul Mic (Mala Strana) se afla pe malul stang, sub Hradcany (Cetatea).
Josefov, in apropiere de Stare Mesto, este vechea asezare evreiasca, cu un cimitir si multe sinagogi.
Estinderea spre sud a dus la aparitia Orasului Nou (Nove Mesto).
Tramvaiele, modele noi sau vechi, dau culoare orasului.
In finalul zilei, dupa ce am facut cunostinta cu orasul, dupa ce am localizat punctele esentiale de vizitat in Praga, dupa ce am stabilit magazinele si locurile unde vom manca, ne retragem pe straduta ingusta, luminata de soare spre "casa". Aceasta a fost prima zi!
98 fotografii publicate in acest articol.
Fotografii: 23 si 24 mai 2007.
Locuri din: Romania, Ungaria, Slovacia si Cehia.
Multumim ca existati voi oameni buni!
O sa ne petrecem Craciunul la Praga iar articolul vostru a fost o adevarata revelatie despre viitor. Multumim mult!
2007-11-17 01:06:18
George
Mi-a placut foarte mult micutzul tau ghid. Voi lucra in Praga. Plec in 16 oct. . Imi faceam tot felul de griji, dar dupa ce am citit si am vazut articolul tau, m-am linistit si am inceput sa ma simt ca un turist. Dìkujà [Deicui:] (Multumesc).
2007-10-04 13:13:21
dora
Am revnit din Praga de cateva zile. Tot ce ne-ai spus e adevrat, a fost super sa avem impresiile tale, ceva mult mai personal decat ghidul pe care l-am luat din librarie. Abia pe drum mi-am dat seama ce a fost ce m-a atras la descrierile tale. Sunt lucruri pe care le vedem, simtim si traim si noi oamenii obisnuiti. Multumesc mult inca o data. Unde mergi anul viitor?
2007-09-01 08:03:07
dora
nu vreau sa te stresez , dar n-am primit nimic pe mail! Raspuns: Am retransmis! Probabil email-ul a ajuns in Bulk/Spam/Junk.
2007-08-14 21:05:12
dora
am citit impresiile tale despre vacanta in praga si as vrea sa te rog sa imi spui si mie la ce hotel ai stat deoarece as vrea sa vizitez si eu praga.descrierile tale despre aceasta vacanta imi sunt de mare folos pentru mine calatoria pe care o voi face fiind prima de acest gen.multumesc Raspuns: Ma bucur ca iti sunt de folos. Detaliile ti le-am trimis pe mail.
2007-08-13 21:12:29
Cristina
Abia astept!!! Voi urca si eu in tren la sfarsitul lui august, catre Praga. O sa te rog dc ai vreme sa-mi spui la ce hotel ai stat, cum ai rezervat si cat a fost cazarea. Si trenul? Facut rezervare? Noi plecam din Brasov :) Raspuns: Ma bucur. Distractie frumoasa! Ti-am raspuns prin email.
2007-07-30 14:44:34
Silviu Pleasu
Foarte frumoasa descrierea. Foarte frumoase pozele.,, ce sa mai zic, foarte tare!